Sunday, February 23, 2014

Tenang dan Zuhud


Assalammualaikum

Siapa yang tidak kenal dengan empunya nama
iaitu Imam Hassan Al Basri
pernah suatu ketika dulu
beliau ditanya tentang dirinya
iaitu
mengapa beliau kelihatan
tenang dan zuhud
sepanjang masa
lalu apa yang dijawab oleh beliau?

jawapan beliau adalah,
kerana aku tahu:

Rezeki aku yang telah ditetapkan oleh Allah
tidak akan diambil oleh orang lain
kerana itulah hatiku selalu tenang

Manakala,amalanku pulak

tidak boleh dilaksanakan oleh orang lain
kerana itu aku sibuk mengerjakannya

pada setiap saat pula Allah sentiasa melihatku

lalu aku merasa malu jika Dia melihatku dalam keadaan maksiat. 

Yang lebih Aku mengerti, saat kematian itu sedang menungguku pada bila bila masa sahaja

lalu aku menyiapkan bekalan untuk menemui Tuhanku.

Bagaimana pulak dengan kita?

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan pesanan