Sunday, June 18, 2017

Pecutan terakhir

Assalammualaikum tuan2

sy kalau ada waktu lapang
sy suka menaip,menulis bagai
supaya apa?
supaya otak sy sentiasa berfikir
bila otak kita sentiasa berfikir
maka otak kita akan sihat
seperti senaman untuk minda kita
kalau tubuh badan kita bersenam
ini otak kita
inilah caranya
cara sy laa
lain orang
lain caranya kan

Apa itu pecutan terakhir
buat pengatahuan tuan2
skrg sy berada di bulan ramadhan yang mulia
10 hari2 terakhir di bulan ramadhan
tuan bayangkan
bertapa cepatnya masa berlalu

kadang2 tuan2 ada tanya tak
kepada diri tuan2 sendiri
kenapa masa berasa begitu pantas sekali 
kenapa yer?

ini adalah pendapat saya yer
sy merasakan waktu begitu cepat
sebab
sy terlalu sibuk dengan urusan dunia
terlalu banyak urusan dunia yang perlu diselesaikan
dari fajar hingga terbenamnya matahari
masih dengan kegiatan dunia
kita terlalu sibuk
sehinggakan
kita merasakan
waktu 24 jam yang diberikan kepada kita tidak cukup

berbalik kepada pecutan terakhir
iaitu
pecutan untuk mencari pahala
kita tidak ada masa lagi
tiada masa untuk mencari baju raya
buat kuih raya
kemas rumah 
hahahaha

sebab waktu ini
kita perlu perbanyakkan ibadah
mungkin ada malam lailatul qadar
malam yang lebih baik dari malam seribu bulan

baca quran
fahamkan maknya
sedekah
sedekah tidak pernah menyebabkan kita miskin
tetapi kita semakin percaya
banyakkan solat sunat.....

Saturday, June 17, 2017

malaysia-medan-bukit tinggi-Parapat danau toba-damai-malaysia-2

Assalammualaikum tuan2

sy sambung balik yer cerita
kalau orang tanya
kenapa aku suka "w" tu
sebab

serius
senyuman dia
Ya Allah
cantik sangat
kalau hati tuan2 sedang resah
tuan2 lihat dia senyum
hati tuan2
insyaAllah
akan tenang..
mungkin hati saya saja kot
hahaha

lesung pipit
manis sekali
bertambah dengan tahi lalat dimuka
hahaha
rindu baii

mungkin jalan cerita ini
ada carca merba
bercampur-campur
jangan marah yer
mungkin itu style aku menulis

sewaktu
berada di bukit tinggi
kami ada mencari pengangkutan
untuk perjalanan kami
dari bukit tinggi ke parapat danau toba

buat pengetahuan
tuan
parapat di indonesia ini
ada 2
satu di danau toba
lagi satu
sy xpasti
tapi jarak diantara
2 parapat ini
jauh yer
jangan tersalah beli tiket
atau terkena kencing
macam kami
hahaha

kami terkena kencing
dengan membeli tiket van sapu
sebelum tu
kami mencuba nasib untuk membeli tiket bus
malang sekali
tiket bus sudah habis
jalan alternative
ialah dengan menaiki van

jadi
kami pun dapat tiket
bukan parapat danau toba yer
tetapi parapat lain..
hahaha

cis
buat pengetahuan tuan2
sy sudah jelaskan
secara terperinci
di mana sy akan pegi
iaitu
perapat danau toba
namun
lain jadinya
kami kene kencing di situ
hahahaha

kami ditinggalkan
dipertengahan jalan
disebabkan
jalan yang hendak kami tuju
berlainan arah
tidak sama sekali
diberhentikan di tengah jalan
dengan keadaan yang penat
pada waktu itu
jam menunjukkan pkul 3.30 setengah
kami terlihat
warung makan
tetapi tak buka
sy apa lagi
cari kerusi di kedai itu
lalu tido

sepatutnya
sy jaga si w ni
ni
si w jaga sy
tangkap gambar sy tido
hahaha
"w" bak sini gambar2
bagi sikit je...errrmm



malaysia-medan-bukit tinggi-Parapat danau toba-damai-malaysia

Assalammualakum tuan

rindu sebenarnya nak travel
rindu juga nak travel bersama dia
hahaha

dari cakap-cakap kosong
terus jadi
ingatkan tak jadi

flight kami dari Malaysia dan turun di Medan
dari Medan pegi ke Bukit Tinggi
dari Bukit tinggi ke parapat danau toba
dari danau toba ke damai
dari damai ke Malaysia

Bagi sy pengalaman yang tidak dapat sy lupa
sekali pun bila sy sudah tua
yerr
memang tak dapat dilupakan
haha

macam-macam peristiwa yang berlaku
yang sy inginkan ceritakan
takut terlupa
tempat2 yang menarik
peristiwa2 yang menarik

walaupun hampir setahun
berlalu
tetapi masih kuat dalam ingatkan
sebab apa tuan2
sebab sy rindu dia..
hahah

ok la
sy nak solat asar dulu tuan2
jangan lambatkan solat tuan2...


Sunday, June 11, 2017

Sibuk

Pejam celik-pejam celik
umur sudah menginjak 27 tahun
masa berlalu bergitu pantas
pantas sekali
sehinggakan kita lupa
kita mempunyai kehidupan yang lagi satu
kehidupan yang kekal abadi

Sesibuk mana pun kita
ingatlah
kita hidup di dunia ini sementara
sebarkan kasih sayang
sebarkan cinta
tunjukkan peribadi yang mulia
kita tidak ada masa lagi

Allah bagi kita masa 24 jam sehari
tetapi apa yang kita lakukan untuk agama Allah
kita banyak sembang?
sedangkan waktu-waktu mustajab berdoa
adalah ketika waktu hendak berbuka puasa
banyakkan berdoa,banyakkan membaca
jangan sibuk dengan hp saja
sehinggakan berdoa juga melihat hp
manusia apa tuan ni..
ingat tuan berdoa dengan siapa?
kawan-kawan tuan?

Cuba ikhlaskan diri untuk berdoa
jangan sibukkan diri dengan benda yang lagha
selepas berdoa, selepas solat pun boleh lihat hp tu
tak lari gunung di kejar
kenapa waktu untuk beribadat juga mahu melihat hp tu
ke tuan hendak tayang hp tuan?

Cuba tuan berikan contoh yang baik
kepada anak-anak
masyarakat
buka mata tu
buka mata hati
jangan tutup mata tu
nanti tertutup
tidak nampak jalan di dunia mahukan diakhirat
kerana apa
kerana kita tidak nampak cahaya
tidak nampak nur Allah
disekeliling kita...