Sunday, August 28, 2016

Salah kiblat

dulu aku pernah singgah fama batu cave
that time
i'm really tired
jalan jem
kerja banyak
fokus lari entah ke mana

but the funny thing happen
after i finish my job
then  
i take a wuduk and solat
unfortunately
hahaha
salah kiblat daa

then someone whisper me behind
"bang salah kiblat nie"
then ,i thank to him

continue my solat without nothing happen to me
wakakaka....

Sunday, August 21, 2016

being in love such a crazy

assalammualaikum

jatuh cinta lumrah alam
lumrah bagi semua makhluk
dimana ada jantan disitu ada betina
dimana ada lelaki di situ ada wanita
di mana ada kasih sayang di situ ada kecintaan

but being in love like 'bertepuk sebelah tangan'
is such a waste time
its like killing yourself inside your heart
killing yourself inside your mind
your are already die inside

but its such a beautiful
when you found a girl
that make you crazy about her
that make you smile such crazy man
that complete you
that fulfill your heart
that can listening your taught

but its such f... s...
when you found a girl
just playing around with your feeling

ermm

when you realize that you
want to spend the rest of your life with somebody,
you want the rest of your life
start soon as possible

i have love in my life,
it make me stronger than anything that i can imagine
but when i lost you
i'm become the number one
weak person in universe

i hate being in love....
i just can't control myself
for being jealous

f... idiot me
i just don't want in love...
its such a pain
killing me a little inside....

you know what
heart can be broken
but it keeping beating just the same...
keep missing you.........


Sunday, April 17, 2016

T.kasih

Assalammualaikum

sebenarnya 
tak berapa nak pasti
sama ada pernah tulis tajuk 'terima kasih' atau tidak

kadang-kadang manusia ini
berat hendak mengucapkan perkataan terima kasih
hanya perlu mengucapkan 'terima kasih'
setelah seseorang itu membantu kita
atau memudahkan urusan kita
atau menyenangkan kehidupan kita

contohnya
mak kita sendiri
bagi anak anak mahupun orang sudah berusia
apabila mak kita masak untuk kita
adakah kita mengucapkan 'terima kasih'
walaupun sudah menjadi runtin harian
bagi mak kita memasak untuk anak-anak
mahupun suaminya
sukar sangat ke mengucapkan terima kasih..
ke ego tinggi?
untuk apa ego mahu tinggi?
ko hidup dekat dunia ini lamakah?
entah-entah esoknya lesapkan
heeeee

jadi
jangan kita rasa ego dalam diri
jangan kita ada sikap sombong
orang yang ada sifat sombong ini
hanya menhancurkan diri sahaja

adapun amalan-amalan yang membinasakan diri adalah berperilaku kedekut, mengikut hawa nafsu dan membanggakan diri..(hr thabrani)



Thursday, March 31, 2016

youtube : bacaan al Quran vs lagu-lagu

Assalammualaikum

malam malam ini
banyak pulak idea untuk menulis
mungkin penulisan ini nampak bersahaja sahaja

kalau kita lihat
atau kita buka video di youtube
kita boleh bandingkan sendiri
video mana yang lebih popular
video bacaan al Quran ataupun video lagu

kenapa perkara ini berlaku?
tanda-tanda kiamat ke?
kurang minat?
kurang didikan agama?
ataupun
umat islam tidak menggunakan teknologi?
atau lebih sukakan hiburan?

sama-sama kita fikirkan
aku juga masih mencari jawapannya
jadi marilah kita bersangka baik

umat islam sibuk dalam melakukan amal soleh
sehingga tiada masa untuk mendengar bacaan al Quran di media sosial

ataupun
penyumbang utama view video lagu tersebut
bukanlah dikalangan umat islam

ataupun
negara-negara islam
sedang menhadapi ujian
di dalam peperangan

contohnya
palestin
iraq
afganistan
syria
turki
mesir
dan banyak lagi

sama-samalah kita berdoa
agar Allah membantu mereka'
dalam menempuhi ujian yang sungguh hebat itu
kalau mereka syahid
mereka sudah berada di jalan Allah
maka syurga bagi mereka

manakala ujian bagi orang-orang senang
mungkin nampak mudah
hakikatnya
lebih dasyat lagi

mati minum arak
hisap dadah
mati ketika mencuri
sombong untuk sujud pada Allah
ego, rasa diri paling hebat

ehhh
tersasul tajuk lain pulak yer
hahaha

sebenarnya
tidak salah rasanya nak dengar lagu apapun
music macam manapun
asalkan tidak melanggar akidah kita
dan juga tidak membuat kita leka
sehingga melupakan Allah s.w.t


Saturday, March 26, 2016

cinta tak cukup

Assalammualaikum

cinta sahaja belum cukup untuk kita membina masjid
membina masjid itu besar tanggungjawabnya
banyak perkara yang perlu kita fikirkan

membina masjid membawa erti di sini adalah
membina rumah tangga yer
jangan salah faham disini

berbalik dengan perkara di atas
apabila kita mempunyai keinginan
ke arah untuk membina masjid
kita perlu tahu selok belok agama kita

solat kita macam mana
haru biru atau tidak
bacaan al-Quran kita
betul atau tidak
tajwid
hukum hukum agama
halal haram
nafkah anak isteri
tanggungjawab mendidik keluarga

setiap hari
kita perlu memperbaiki diri kita
kearah yang lebih baik

dalam masjid ada tiang
tanpa tiang masjid tersebut
tidak berdirilah masjid tersebut
manakala
solat pulak adalah tiang agama
tanpa solat
tiadalah tiang agama
begitulah juga
dalam rumah tangga ada tiang
iaitu suami
tanpa suami yang soleh
berbolak balik rumah tangga

cinta tak cukup
ucapan syg tidak cukup
belum cukup untuk membina masjid
belum cukup....




Monday, March 21, 2016

selamat malam

assalammualaikum

Sebelum berakhirnya bulan 3 ini
marilah kita berborak borak kosong
borak yang membawa maksud "nothing"

nothing tu borak
apa bende makhluk ini merepek pulakkan

apa maksud "selamat malam" bagi awk2 semua la
penuh dengan meaning
ataupun sekadar ucapan
"good night"

good night
good night awk
good night my sweet girl
good night my heart
good night mum
good night ayah
good night ummi
good night semua

apa pentingkah ucapan selamat malam?
penting atau tidak?

penting mungkin
penting untuk orang yang kau syg
penting untuk menunjukkan yang dia adalah orang penting bagi engkau

ok...
penting..

selamat malam
capital W...



Monday, February 01, 2016

Ada masalah? Solat!!!

Assalammualaikum

Setiap orang mempunyai masalah
tiada seorang pun manusia dekat bumi ini
yang tiada masalah
pasti ada masalah

sama ada
masalah itu berbentuk ujian
ataupun sebaliknya

jadi
bagaimanakah
cara kita
untuk menangani
setiap masalah yang kita hadapi?
solat!!!

persoalannya
pada diri kita
mana yang lebih kita dahulukan
selesaikan masalah dahulu
ataupun
solat dahulu?
solat!!!

jom kita tanya pada diri kita
mana yang lebih utama
solat atau masalah?
solat!!

sudah tentu
solat yang paling utama
solat perkara utama yang dihisap diakhirat
sebab itu kita kena utamakan solat dahulu

kenapa kita perlu utamakan solat?
sebab dengan solat
solat yang khusyuk
hati kita akan menjadi tenang dan lapang
jadi ketika itulah
setiap masalah yang kita hadapi
kita boleh selesaikan dengan mudah
insyaAllah





Sunday, January 31, 2016

Ustaz celop

Assalammualaikum

pagi-pagi ini
tulis tajuk berat sikit
pkul 1.30 a.m
waktu Malaysia

seriously
aku tak boleh nak adapt
orang-orang
atau makhluk makhluk
yang digelar ustaz
tetapi perangai macam haroommm

apabila dah digelar ustaz
pandai-pandai naa
jaga diri itu
baca AL-Quran bukan main
lagu taranum bayyati, hijjaz,nahwan.....
aummm
best
tetapi malangnya
tak mengambil
pelajaran
dari ayat-ayat yang diturunkan oleh Allah s.w.t

ehh
ustaz zaman sekarang boleh buat pre wedding?
ustaz boleh pakai inai?
boleh merokok? sedangkan fatwa sudah mengharamkan
boleh post gambar nak bercium (belum bercium) walaupun sudah halal?
(segolongan kecil)

terkesima
tak faham
macam mana boleh dapat gelaran ustaz
bukan nak cerita tentang gelaran tu

tetapi tak faham
kenapa mesti buat macam tu
kenapa mahu tunjuk kebodohan
kenapa mesti mahu ikut cara orang-orang kafir

kita orang Islam maaa
jaga hukum agama,
jaga pergaulan...naaaa




Sunday, January 17, 2016

Kursus Cendewan

Assalammualaikum

seperti yang dijanjikan
ana ingin berkongsi
apa yang ana pelajari ketika mengikuti kursus cendawan
tetapi buat masa ini
ana hanya mampu berkongsi gambar
yang sempat ana tangkap
ini kerana
ana agak sibuk sedikit buat masa ini
jika ana mempunyai waktu terluang
akan ana terangkan secara terperinci tentang
proses menghasilkan bongkah cendawan
sehinggalah proses menuai cendawan

harap maaf jika ada kekurangan dari segi gambar dibawah
gambar dibawah
tidak mengjelaskan sepenuhnya proses yang diperlukan dalam menghasilkan bongkah cendawan
buat permulaan ini
ana mahu kamu semua
mendapatkan sedikit gambaran
tentang proses menghasilkan bongkah cendawan
walaupun tidak menyeluruh

nanti ana tunjuk pulak
projek rumah cendawan yang ana buat



 gambar di atas ini adalah steamer.Steamer digunakan untuk mengkukus segala isi bongkah cendawan tersebut. Tak silap ana tujuan untuk kita kukus adalah untuk mematikan kuman yang ada di dalam habuk kayu dan sebagainya.Ana pernah  secara tak sengaja tinggalkan habuk kayu dalam bongkah tanpa mengukusnya.Apa yang berlaku selepas itu amat menarik perhatian ana.Cendawan yang biasa tumbuh pada pokok getah yang telah mati tumbuh di dalam bongkah yang ditinggalkan.Tak silap ana nama cendawan itu cendawan kukur.



Gambar di atas ini pulak adalah mesin menggaul atau mengacau bahan-bahan yang digunakan untuk membuat bongkah. Kalau nak buat secara production, mmg digalakkan ada mesin tersebut. Ana pernah juga buat secara manual. Sakit tulang belakang ana..haha



seperti yang ana cakap sebelum ini, kalau buat secara manual beginilah keadaan process tersebut.



antara bahan yang digunakan untuk menghasilkan bongkah cendawan..dedak



 gaul jangan tak gaul





benih cendawan.Hasil dari pembacaan ana.kita juga boleh membuat benih cendawan ini.lagi rumit dan sensitive..hehe


nampak tak..bertapa banyaknya cendawan yang tumbuh..seperti cendawan tumbuh lepas hujan.cuma nak diingatkan disini..bukan mudah nak menghasilkan cendawan yer.ana da cuba buat..hehe..ada cabaran dia tersendiri..


cara-cara menarik cendawan di dalam bongkah juga diajar.


gambar kenangan..kehkehkeh..ana paling muda disitu