Friday, December 14, 2012

idea berniaga

Assalammualaikum..kawan-kawan semua.Saya nak minta tolong,sesiapa yang ada idea untuk saya mulakan perniagaan,sila share2..hehe

Wednesday, December 12, 2012

hectic life

arhhhhhhhhhh...letih,penat...nk give up.......nk tido..malas nk fikir semua keja...nk rehat...pening kepala.ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...........frustttttttttt......dunia semua....ahhhhhhhhhhhhhh

Monday, December 10, 2012

Set the priority first

ALLAH SWT------>RASULULLAH SAW-------->IBUBAPA--------->DIRI SENDIRI----------->SELAIN YANG BERIKUT

Friday, November 30, 2012

deactive blackshot

aku rasa aku perlu deactivekn blackshot untuk menyelesaikan kerja-kerja fyp aku, kerja-kerja special topic aku ngn  eis lagi dan bermacam-macam kerja laaa...kiranya aku akan main blackshot sekiranya kerja-kerja tersebut telah siap.


Hati yg lalai

Bila kita dengar bacaan AL-QURAN, tetapi hati kita tidak tenang. Ada sesuatu pada hati kita. Baiki hubungan kita dengan ALLAH, baiki hubungan kita sesama manusia, baiki juga hubungan kita sesama kehidupan juga.

Tuesday, November 27, 2012

adizero adios 2

Assalammualaikum....akhirnya dapat juga aku merasa pakai kasut adizero adios 2 nie.Habis duit aku beli kasut nie.Cuba teka berapa harga?????..hahah..Disebabkan duit aku pun da habis,terpaksa la aku makan maggie.Sapa2 yang ada banyak duit tu,bolehlah menyalurkan sumbangan dekat aku.wakakaka.Agak-agaklah kenapa aku nak beli kasut nie? cuba teka?teka?dan teka?....ok masa da habis..meh aku citer sikit sebab2 aku nk beli kasut nie.

Sebab-sebab aku membeli kasut adizero adios 2:


  1. Aku punya kasut nak pi kelas da hancur..nanti aku tunjukkan
  2. Aku memang teringin nak pakai sejak sem 3 lagi masa mula-mula join club urc(uitm runner club)
  3. Aku rasa berbaloi sebab masa tu ada sale,dapat la 30 peratus discount.
  4. First time pakai kasut adidas beli sendiri..(wakaka)
  5. Aku nak tengok ada beza ke pakai kasut adidas berbanding kasut line seven(kasut lari sekarang
tu jer kot sebab die,kalau ada lagi sebabnya,nanti akan updatekan..haha.

Gambar-gambar kasut adizero adios 2:


right side






Sebenarnya aku xberkenan dengan warna die,xpi apakan daya, tinggal nie jer..=(..ok lah..sampai sini jer lah post aku untuk hari ini..Assalammualaikum...

Sunday, November 04, 2012

Kehidupan-episode 2

Aku mengambil berus gigi aku lalu aku mengambil ubat gigi maka aku meletakkan ubat gigi colgate tersebut ke atas berus gigi aku. Aku menggosok gigi dengan laju sekali dengan niat tidak mahu terlepas untuk solat berjemaah magrib. Selesai mandi,aku terus menggapai tuala aku sambil mengeringkan keseluruhan badanku. Selepas itu, aku menggapai pulak baju melayu serta seluarku lalu aku memakai dengan penuh gembiranya. Gembiranya diriku ini kerana aku telah siap untuk berjumpa KEKASIHKU sebentar lagi.

bersambung.....

Friday, November 02, 2012

Petua Untuk Mudah Bangun Subuh


• Tidur awal sekitar 10 atau 11 malam supaya tidur anda mencukupi.
• Ambil wuduk sebelum tidur.
• Tanam azam di dalam diri untuk bangun awal.
• Baca surah Al-Mulk, tiga Qul dan doa sebelum tidur.
• Pasangkan niat; “Aku nak bangun pukul …. kerana Allah s.w.t.”
• Maafkan semua orang sebelum tidur.
• Elakkan makan makanan berat sebelum tidur.
• Elak diri dari melakukan maksiat sebelum tidur.
• Gunakan jam loceng atau alarm di telefon bimbit untuk membantu anda. Pastikan ia berkualiti.
• Minta tolong orang lain seperti ibu atau rakan untuk mengejutkan anda. Mungkin minta mereka simbahkan air atau urut ibu jari anda sekiranya masih sukar untuk bangun.

~ Ustaz Don Daniyal

Thursday, November 01, 2012

Kehidupan- episode 1

Setiap orang punya cita-cita, punya impian, punya harapan, punya teman-teman,punya kegemaran, dan juga punya KEHIDUPAN. Kehidupan yang bermacam ragamnya,bermacam gayanya penuh dengan suka-duka,pahit getir tetapi  kita masih berdiri masih menghirup udara maka bersyukurlah. Bersyukurlah dengan setiap nikmat yang kita perolehi dari tuhan pencipta sekalian alam iaitu Allah s.w.t kerana bersyukur itu lebih besar makamnya dari sabar.

Cerita ini tiada kena mengena yang hidup mahupun yang telah pergi. Hanyalah bayangan dari minda dikurniakan oleh Allah s.w.t. Secebis bingkisan, secebis ilham yang mahu disampaikan dengan rasa rendah diri.Maka bermulanya cerita ke alam mindaku.

Tatkala aku melihat jam yang menandakan sudah hampir untuk waktu solat magrib. Aku mula bersiap-siap untuk pergi ke surau untuk menunaikan solat magrib berjemaah.Aku mandi dengan penuh pantas seolah-olah waktu solat hampir bermula.

Bersambung.....

Wednesday, October 24, 2012

Hacker in the blackshot


So many hacker in the blackshot.. I have already tired about this. I can't take it anymore.Wakakak speaking english la pulak.Aku saja nak print screen, lain  kali aku tunjuk hacker lain pulak.

Saturday, August 25, 2012

Blackshot

                Please defeat me when you see this two name.
Hahaha...just kidding


Ahmad


Assalammualaikum, hello there.kehkehkeh..ok2..ini adalah satu percubaan untuk menulis dalam bahasa inggeris.Firstly, i would like to   introduce my nephew.He is Ahmad.I think he is cute right.hehe.....


Thursday, June 28, 2012

9 JENIS WANITA YANG ADA DALAM NERAKA

Ali r.a. meriwayatkan sebagai berikut: “Saya bersama Fatimah berkunjung ke rumah Rasulullah dan kami temui beliau sedang menangis. Kami bertanya kepada beliau, “Mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?” Baginda menjawab, “Pada malam aku di Isra’kan ke langit, daku melihat orang sedang mengalami berbagai penyeksaan…maka bila teringatkan mereka aku menangis. Saya bertanya lagi, “Wahai Rasulullah apakah yang tuan lihat?” Baginda bersabda:

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih.
2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya dipaut dari punggungnya sedangkan api yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.
3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.
4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki & tangannya ke arah ubun-ubun kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular & kala jengking.
5. Wanita yang memakan badannya sendiri serta dibawahnya tampak api yang menyala-nyala dengan hebatnya.
6. Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka.
7. Wanita yang bermuka hitam dan memakan ususnya sendiri.
8. Wanita yang tuli, buta dan bisu dalam peti neraka sedang darahnya mengalir dari rongga badannya (hidung, telinga, mulut) dan badannya membusuk akibat penyakit kulit.
9. Wanita yang berkepala seperti kepala babi dan keldai yang mendapat berjuta jenis seksaan.
-----------------------------------------------------------------------------
Maka berdirilah Fatimah seraya berkata,”Wahai ayahku, cahaya mata kesayanganku… ceritakanlah kepadaku apakah amal perbuatan wanita-wanita itu.”
Rasulullah s.a.w. bersabda, “Wahai Fatimah, adapun :

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana dia tidak menjaga rambutnya di jilbab dikalangan lelaki.
2. Wanita yang digantung dengan lidahnya kerana dia menyakiti hati suaminya dengan kata-kata.
Kemudian Nabi s.a.w. bersabda: “Tidak seorang wanita yang menyakiti hati suaminya melalui kata-katanya kecuali Allah akan membuatkan mulutnya kelak dihari kiamat, selebar 70 zira’ kemudian akan mengikatnya dibelakang lehernya.
3. Adapun wanita yang digantung dengan buah dadanya kerana dia menyusui anak orang lain tanpa izin suaminya.
4. Adapun wanita yang diikat dengan kaki dan tangannya itu kerana dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib dari haid dan nifas.
5. Adapun wanita yang memakan badannya sendiri kerana suka bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan keaiban orang.
6. Adapun wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka kerana dia suka menonjolkan diri (ingin terkenal) dikalangan orang yang banyak dengan maksud supaya orang melihat perhiasannya dan setiap orang jatuh cinta padanya kerana melihat perhiasannya.
7. Adapun wanita yang diikat kedua kaki dan tangannya sampai ke ubun-ubunnya dan dibelit oleh ular dan kala jengking kerana dia mampu mengerjakan solat dan puasa. Tetapi dia tidak mahu berwudhuk dan tidak solat serta tidak mahu mandi wajib.
8. Adapun wanita yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya seperti keldai kerana dia suka mengadu-domba (melaga-lagakan orang) serta berdusta.
9. Adapun wanita yang berbentuk seperti anjing kerana dia ahli fitnah serta suka marah- marah pada suaminya.


sekian..ini pun copy jer..selamat beramal.

Friday, April 06, 2012

kisah bau KASTURI dan ZINA.


Ada seorang pemuda yang menjual kain dari rumah kerumah. Ia mempunyai susuk tubuh yang tegap dan rupa yang tampan.

Suatu hari ia lewat di jalan-jalan dan seorang wanita telah memanggilnya dan memintanya untuk masuk ke dalam rumah, apabila pemuda itu masuk ke dalam rumah maka wanita itu terus mengunci pintu. Terkejut dengan perbuatan wanita tersebut, pemuda itu mengingatkanya dengan Allah dan azab yang pedih..

Tapi sia-sia.. Amarah wanita itu semakin bertambah. Wanita itu menyatakan betapa ia ingin melepaskan perasaan rindu dendamnya yang terpendam sejak sekian lama terhadap lelaki tersebut.

Wanita itu berkata pada pemuda penjual kain: “Jika anda tidak melakukan apa yang aku perintahkan pada kamu nescaya aku akan menjerit minta tolong. Aku akan beritahu kepada semua orang bahawa kamu menceroboh masuk dan memaksa ku melakukan perkara sumbang. Sudah tentu orang akan mempercayai kata-kataku ini.”

Melihat sikap wanita itu yang nekad. Pemuda itu menyuruhnya pergi bersiap-siap dan ia minta izin untuk masuk ke bilik air dengan alasan kononya ia juga ingin mempersiapkan diri. Apabila masuk ke bilik air, tubuh pemuda itu dengan sendiri rasa gementar daripada rasa takut dan jatuh dalam lumpur dosa dan tiba-tiba timbul dalam fikirannya satu jalan keluar.

Pemuda itu pun buang air besar dan ia lumurkan seluruh badan dengan najisnya sendiri. Sambil menangis ia berkata: “Daripada aku terjerumus dalam najis dosa dan kemurkaan Allah maka lebih baik aku lumurkan diriku dengan najis dunia yang busuk ini.”

Apabila pemuda itu keluar dari bilik mandi, ia dapati wanita itu sudah menunggunya. Ia melihat sendiri betapa terperanjatnya wanita itu dan wanita itu merasa sangat merasa jijik dengan keadaannya. Lalu wanita itu menjerit marah dan menyuruh pemuda itu keluar dari rumahnya dengan segera.

Lepaslah si pemuda dari dugaan yang amat berat. Dalam perjalanan pulang ia terdengar azan berkumandang.Ia terus balik ke rumah membersihkan diri. Dan dengan perasaan malu dengan bauan yang tak enak pada tubuhnya ia terus melangkahkan kakinya ke masjid.

Setelah selesai solat, pemuda itu menjadi panik apabila semua mata para jemaah tertumpu ke arahnya. Dalam keadaan tersipu-sipu ia mohon maaf. Apabila ia ingin beredar, jemaah masjid mengerumuninya dan bertanya kepadanya dari mana ia mendapat bauan yang sangat wangi itu. Semua ahli jemaah dapat mencium bauan kasturi yang semerbak harumannya..
Dikatakan bahawa bauan itu kekal dalam diri pemuda itu sampai akhir ajalnya. Ia di kenali dengan panggilan Abu Bakar “Al Miski” bermaksud Pemuda Kasturi..

Ingatlah, apabila seseorang melakukan zina ia terjerumus dalam najis dosa yang amat jijik di sisi Allah. Tapi sebelum itu, apabila hatimu tergerak untuk melakukan zina, ia sudah terlebih dahulu terpalit noda walaupun kamu tidak melakukannya. Itulah zina hati namanya. ^_^....bley share...ini pun copy

Sunday, April 01, 2012

Melaka vs UiTM

Assalammualaikum,semua mesti sehat,insyaALLAH.Petang tadi aku menyaksikan perlawanan bola antara Melaka mentang UiTM bersama si dia.Aku pun xtahu nak sokong siapa,Melaka atau UiTM.Melaka tanah air aku,manakala UiTM tempat aku belajar.Maka kesimpulannya aku sokong dua-dua(hehe).

Antara gambar yang sempat aku ambik:











Sunday, March 18, 2012

Saturday, March 17, 2012

Popo #1



video
Aku kenalkan dengan pembaca blog ini.Ini kucing rumah sweet 17.Beliau mari ke sini setelah disisihkan oleh rakan-rakan..Nama kucing ini adalah popo.Hobi popo suka tidur.Macam ayat budak darjah satu.Aku baru saja-saja mencuba membuat video.Ok,i hope you will enjoy for this short video.

UiTM Dihatiku- Nike Run

Kecewa sedikit sebab pengajur iaitu nike menarik diri saat-saat akhir,tetapi tidak mengapalah lari untuk berseronok saja-saja jer.Aku dapat juga menangkap beberapa keping gambar melalui camera phone aku.Kualiti gambar camera ini memang diakui teruk.tak cantik mana pun.Aku ingat boleh la belajar cara berlari dengan betul.Lagi satu yang kecewa tu,sebelum bermulanya larian takder warm up badan pun.Kalau yang jarang bersukan itu,memang akan terasa sakit laa.Itu sebab la aku berjalan dulu sebelum memulakan larian.hehe








tu jerr ke

tu jer?
tu jer ke kau mampu buat?
tu jer ke kau mampu capai?
tu jer ke kau rasa kau da cukup pandai?
tu jer ke kau mampu memberi idea?
tu jer ke imaginasi kau?
tu jer? yang tuuuuuuu jerr?

tu dia ayat klise yang merendah-rendahkan orang lain,letih telinga aku dengar
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.penatlah macam ini,cubalah bagi semangat ke,dorongan ke,kan lebih bagus.betul tak?

"wahh gempak gila kau buat.......!tapi kalau tambah sikit'gula' boleh pergi jauh ni'

atau

"ehhhh,macam ada something jer xkena..apa erk?"

orang kata,agak-agaklah kalau nak bahan orang pun,bagi teguran membinalah sikit,baru boleh maju,ini bukan menjatuhkan semangat nak belajar lagi adalah......

Friday, March 02, 2012

irfan khairi


Aku minat sangat dengan irfan ni.Bukan minat bercinta k(heheh) tetapi minat cara dia berniaga.Terasa hendak sangat  mempelajari cara dia berniaga.Nanti bila hendak pencen nanti,aku nak buka satu kedai macam supermarket.Itu antara target aku yang aku hendak capai ada kedai sendiri.Lepas itu,aku hendak buka cawangan supermarket aku sendiri .Aku akan cuba mempelajari ilmu yang dia sampai dalam laman web dia sendiri  http://www.irfankhairi.com/blog/.Doakan aku dapat buka supermarket sendiri.Amin.







Tuesday, February 28, 2012

7 'c' sebab suami benci isteri



Satu hari,aku berjalan-jalan keseorangan bertemankan basikal buruk yang agak berusia lamanya.Sedang aku memerhati keadaan sekeliling hatiku mula terpaut pada sesuatu yang membuatkan aku mula berfikir sejenak.Tatkala melihat mereka bercerekarama aku mula takut,risau,gelisah melihat perlakuan mereka.Lalu terlintas di fikiranku,kenapa berlaku begitu,sedangkan mereka pasangan suami isteri yang ketika dulu bercinta,berjanji manis sehidup semati kian bergaduh seakan-akan tidak penah hadir kasih-sayang antara mereka.Persoalannya disini,kenapa berlakunya pergaduhan tersebut.Mungkin disebabkan kurang kefahaman antara mereka,mungkin disebabkan ego masing-masing yang tidak mahu mengalah dan bermacam-macam mungkin agaknya.Jangan kita mencari-cari kesalahan pasangan masing-masing.Disini ada sedikit maklumat yang mungkin berguna untuk tatapan semua.


Daripada Dato Dr Haji Fadzilah Kamsah


C1.Cabar


Sebagai isteri jangan sesekali mencabar suami,kerana suami pantang dicabar.


C2.Cabul


Perbuatan atau kata-kata isteri yang tidak sopantidak sesuai dengan sifat perempuan yang lemah lembut


C3.Celupar


Mulut isteri yang selalu bercakap kotor


C4.Comot


Comot bila berada dirumah(bersama suami) 


C5.Cemburu


Cemburu tidak bertempat atau cemburu berlebih-lebihan


C6.Cerewet


Cerewet tidak bertempat,tidak tahu bersyukur.


C7.Cincai


Semua kerja dibuat dengan cincai,tidak tahu mengemas rumah,jaga suami cincai-cincai dan lain-lain yang cincai-cincai.


Ok....sudah habis,jangan tidak ikut para wanita.hehehe





Friday, February 17, 2012

Maulidur Rasul 2012

Assalammualaikum...Selamat menyambut Maulidur Rasul kepada semua umat Islam.Walaupun sudah beberapa hari berlalu,tetapi aku masih hendak bercerita tentang sambutan Maulidur Rasul.Pada pagi 16.2.2012 aku sudah siap-siap mandi nak pergi ke bus station.Ok..setelah aku menghidupkan enjin aku terasa didalam kocek seluar terasa ada sesuatu yang menggaru-garu paha aku yang menyebabkan aku terasa geli-geli gitu.Oh.rupanya aku telah mendapat msg dari seseorang.

Setelah membaca msg tersebut,aku membuat keputusan untuk pergi menjelaskan  bil internet yang tertunggak dalam beberapa hari.Dalam perjalan tersebut,sesampai je di taman maju,aku terdengar suara-suara yang berselawat ke atas nabi Muhammad S.A.W.Dengan secara automatiknya mulut aku turut mengalunkan selawat tersebut.Kulihat tangki minyak meter menunjukkan minyak ditakat yang berbahaya,maka aku mengambil keputusan untuk berhenti rehat di shell taman Maju.Setelah menuang minyak sehingga penuh aku meneruskan perjalanan aku mencari pejabat pos untuk membayar bil internet.

Dalam perjalanan tersebut,aku melihat sebuah bangunan merah lalu aku memberi signal ke kanan untuk memasuki ke kawasan bangunan tersebut.Oh,rupa-rupanya aku telahpun sampai ke pejabat pos.Maka aku pun mematikan engin motor dengan perlahan-lahan.Aku gapai kunci lalu memasukkan kunci ke kocek seluar ku.

Aku pun memasuki pejabat pos dengan rasa gembira.Aku mengambil numbor dan menunggu giliranku dipanggil.Numbor yang aku dapat adalah 2026.Setelah numbor aku dipanggil aku pun terus pergi ke pak cik posmen lalu memberi salam dengan senyuman mesra.Setelah membayar bil internet aku mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanan ke bus station.

Di dalam perjalanan tersebut,aku berhenti seketika.Di sinilah peristiwa ini berlaku.Ku lihat orang ramai berselawat sambil berarak dengan memegang sepanduk.Ku ambil camera lamaku,laluku cuba mengambil beberapa gambar.








Ok,cerita pun sudah habis.Selamat menyambut Maulidur Rasul.





Friday, February 10, 2012

Kisah Benar Anak Gadis Celaka Malukan Keluarga

Kisah nie,aku copy jer..sebab aku rasa ada pengajaran dalam cerita nie..ok..jom baca


Kisah kali ini diceritakan oleh seorang hamba Allah di sebuah taman perumahan di sekitar Ipoh(namanya dirahsiakan)…Kisah ini amat menyentuh jiwa saya apabila ianya diceritakan kembali oleh salah seorang anak murid pengajian saya di taman perumahan tersebut…..

Ceritanya mengisahkan seorang ayah dari keluarga yang miskin..kerja sendiri hanya menoreh getah..datangnya jauh dari kampung..dengan menaiki teksi..membawa beg dan barang-barang milik anak gadisnya.. yang dapat melanjutkan pelajarannya di sebuah institusi pengajian di Ipoh..menyewa di rumah sewa bersebelahan dengan rumah tuan empunya cerita ini.

“Masih saya ingat lagi ustaz…. bagaimana senyuman bangga ayah si gadis ini… yang terlalu seronok kerana anak gadisnya berjaya melayakkan dirinya menjadi pelajar di Institut Pengajian Tinggi

“Saya dapat melihat dengan jelas..bagaimana ayah si gadis ini ..sibuk mengangkat barangan anaknya..dengan mulutnya riuh rendah..sambil melemparkan senyuman kepada dirinya…sebagai jiran kepada anaknya itu.Setelah bersalaman dengannya..ayah si gadis ini ramah menceritakan kejayaan anaknya..dan anaknya itulah yang diharapkan akan menempah kejayaan ..seterusnya dapat membela hidup mereka sekeluarga suatu hari nanti.

Sedang kami berbual.. terdengar anak gadis si ayah ini merungut…katanya “Ayah…kat sini tak ada tilam..la..takkan nak tidur atas toto aje ..nanti sakit lah badan along ni..!!” kata anak gadisnya merungut manja…sambil meneruskan bebelannya dengan suara yang kurang jelas.

Ayahnya hanya tersengih..sambil menjawab “nantilah ayah belikan..tengah ni duit ayah dah habis…. beli kelengkapan kamu…kita bukan orang senang…”

“Ok lah ok lah…tapi ayah beli cepat sikit tau…nanti macam mana along nak belajar..tidur tak selesa….nanti tak boleh tidur….haaa..ganggu prestasi along..!!”

Ye la…ye la…..nanti ayah beli lah….”

Sebulan telah berlalu…si ayah belum lagi nampak ..kelibatnya membawa tilam yang dijanjikan…mungkin..sedang kumpul duit nak beli tilam agaknya…maklumlah kerja kampung bukan orang senang….rumah yang anaknya sewa pun bayarannya kongsi ramai-ramai…satu rumah duduk lapan orang.

“Apa yang tak seronoknya ustaz ialah….budak-budak perempuan di sebelah rumah saya tu…pada mula mereka duduk menyewa tiada apa masalah ataupun gangguan
tapi lama kelamaan..rumah sewa anak dara di sebelah saya ni dah mula dilawati oleh budak-budak lelaki…ada yang datang bermotosikal dan ada yang datang dengan menaiki kereta….

“Entahlah ustaz..bukan tak tegur..dah tegur dah….tapi jawab budak lelaki yang datang bertandang tu…pakcik ni sapa?…bapak diorang ke ..????” terkedu saya ustaz apa nak dikata lagi…..”Kadang-kadang ustaz bebudak lelaki tu duduk rumah sewa budak perempuan sampai ke tengah malam….gerun saya ustaz….!!”

“Pernah sekali tu saya terfikir untuk melaporkan perkara ini kepada penguatkuasa jabatan agama…tetapi saya risau pulak nanti bebudak lelaki tu akan serang saya balik..atau apa-apakan keluarga saya..saya pun ada anak dara ustaz…risau saya ustaz…apalah upaya saya ustaz…”

“Berkenaan dengan anak gadis si ayah yang malang ni tadi..setiap hari keluar dengan pakwenya…maklumlah orang sedang bercinta..bercouple…mak bapak pulak jauh ..jadi line clear…ustaz..kadang-kadang tengah malam baru nampak balik ke rumah sewanya..entah lah..sedih saya apabila mengenangkan bapanya yang cukup baik.”

Suatu petang ustaz….sedang anak gadis si ayah ni keluar macam biasa dengan pakwenya….ayah si gadis ini sampai ke rumah sewa anak gadisnya….dengan menaiki motorsikal..di belakang motorsikalnya itu terikat tilam kekabu….sambil dia berhenti ..lalu terkial-kial si ayah ini cuba menongkatkan motornya…kerana tilam kekabu itu berat…..kemudian si ayah itu menjerit memanggil nama anaknya.. sambil mengelap peluhnya yang mengalir laju…terdengar suaranya yang mengah..memanggil-manggil anaknya..tetapi tiada sahutan…sunyi…kerana hari itu hari cuti…ada yang dah balik kampung hujung minggu dan ada yang biasa la..tengah menenggek di belakang motorsikal pakwe mereka…termasuklah anak gadis si ayah yang malang ini.

“Saya pun keluar dari rumah….lalu memanggil si ayah ini tadi..abang..mari masuk berehat di rumah saya dahulu…bebudak ni tak ada mereka keluar agaknya…”kata saya kepada si ayah .”

“Ke mana mereka pergi….agaknya…keluar ramai-ramai ke.bila balik agaknya.?” tanya ayahnya…bertalu-talu…saya hanya mendiamkan diri….lalu saya berkata kepada si ayah…tak mengapa bang…rehat dulu..abang letih tu datang dari jauh….bawak masuk motor abang tu ke dalam laman rumah saya….”

Si ayah bersetuju kerana tiada pilihan lain…nak balik alang-alang..dah sampai ..bukannya dekat..lagipun bukan senang nak datang balik…..si ayah nampak keletihan sambil menolak motorsikalnya dengan beban tilam yang berat.

Si ayah menunggu…sehinggalah waktu maghrib telah masuk….si anak masih tidak balik lagi….saya mengajak si ayah masuk ke dalam rumah mandi dan menunaikan solat maghrib ..kemudian saya menjamunya makan malam.Si ayah nampak keberatan tapi apa kan daya kerana menunggu anaknya …lantaran hati kecilnya merasa risau kalau-kalau anaknya tidak selesa tidur di atas toto…takut kesihatan anaknya terganggu.

Sedang kami duduk menunggu anaknya….yang masih tidak balik walaupun waktu isyak sudah lama berlalu….tiba-tiba si ayah sudah mengesyaki sesuatu…..lalu bertanya kepada saya…”Anak saya ni keluar dengan siapa sebenarnya encik?”
Saya hanya terdiam…tak terkata apa-apa….lalu saya menjawab…”beginilah bang..abang tunggulah sampai dia balik ..lihatlah sendiri dan tanyalah sendiri dengannya.”

Si ayah semakin risau……dan semacam sudah mengesyaki sesuatu yang tidak baik sedang dilakukan oleh anak gadisnya itu.

Tepat pukul 2.15 pagi…barulah anak gadisnya pulang..dengan membonceng motorsikal pakwenya..memeluk mesra…pakwenya….berhenti di depan rumah sewa
Si anak gadis itu kemudiannya turun dari motorsikal pakwenya…sambil menanggalkan topi keledar diikuti oleh pakwenya,..itu….mereka tidak terus berpisah tetapi berbual mesra di hadapan rumah..tanpa menyedari…perlakuan mereka itu dilihat oleh kami berdua….

Mereka berpegangan tangan..sambil ketawa….bergurau….dan tiba-tiba..pakwe si gadis itu mencium bibirnya…!!!Subhanallah….saya tak boleh bayangkan keadaan ayahnya ketika itu yang bangun dan hendak bergerak menuju ke arah anaknya…tetapi saya tahan….kata saya kepada ayahnya..:”Jangan bang…sekarang dah pagi…jangan mengamuk tengah ni nanti..abang yang dapat malu…biarkan budak lelaki itu balik dulu”

Hampir setengah jam kami melihat babak mesra bercumbu dan berpeluk itu…barulah budak lelaki itu pulang…si gadis itu pun masuk ke rumahnya…..
Setelah beberapa minit barulah ayahnya menolak motorsikalnya…dan menghidupkan enjin lalu berhenti di depan pintu pagar rumah anaknya..seolah-olah dia baru sampai…lalu dia memanggil nama anaknya….

Anak gadis ini membuka pintu sambil merungut terkejut dengan kehadiran ayahnya pada lewat pagi sebegitu…sambil katanya..:”hah ayah apasal datang pagi-pagi macam ni…..tak boleh tunggu besok..?

Si ayah terus meluru lalu menampar…muka anak gadisnya…menjerit-jerit…marah..”Oooo…..buat apa datang pagi buta ye….kamu tahu tak… aku sampai sejak dari petang tadi..menunggu kamu…bawakkan tilam untuk kamu…..jenuh aku tunggu kamu….ni ha…pakcik ni yang tumpangkan aku..rehat..sembahyang …makan…..aku datang dari jauh letih…sebab risaukan kamu…sayangkan kamu..tapi kamu…keluar sampai jauh malam….dengan pakwe kamu ye…dah la tu kamu bercium beromen depan aku..anak tak tahu diuntung….aku malu tau tak…maluuuuu….anak kurang ajar..anak derhaka….anak tak mengenang budi…..aku jaga kamu….aku tatang kamu macam minyak yang penuh….macam ini balasan kamu…macam ni balasan kamu..pada aku..haaaa!!! anak sial……..berdebub…gedebab….kali ini saya lihat dia terajang anaknya ustaz…..saya masuk ke dalam rumah dan memegang si ayah dan memintanya mengucap….beristighfar….bersabar……….

Anak gadisnya…menangis meraung…merayu…memohon keampunan…..hu hu hu ayahhhh…ampunkan alongggg….huwaaaaa…ayah alongggg salah …along berdosa dengan ayah…..hunhuuuuuu…….!!

Kau memang anak celaka…..memalukan keluarga…orang tua..kalau mak kamu tahu ni pasti mak kamu akan sedih sangat….tadi..mak kamu nak ikut..rindu nak tengok kamu…aku tak bagi tau tak…. sebab nak bawak tilam ni….kamu tau tak tilam ni berat….tilam kekabu…aku bawak dari kampung jauh….terhoyong hayang aku..bawak motor…tadi pun nyaris tak kena langgar dengan lori..tau tak…??
Kata si ayah sambil menangis…….suasana pilu…..saya juga menitiskan air mata….sedih melihat ayah yang separuh abad,,,menangis kecewa dengan perbuatan anak gadisnya.

“Sudah..kau kemaskan barang….pagi ni jugak balik ikut aku….balikkkkk…ikut aku…cepatttt,………kata ayahnya….

Sejak itu ustaz saya tak nampak lagi anaknya itu balik ke rumah sewa disebelah rumah saya itu…Tilam yang dibawa oleh ayah si gadis itu masih ada di rumah saya ditinggalkan oleh ayahnya…kerana tidak mampu dibawa balik lantaran si ayah membawa anaknya balik pada malam itu juga.

Pada malam itu juga si anak gadis itu balik ke kampungnya,….dengan membonceng motor…tetapi bukan di belakang pakwenya…tetapi dibelakang bapaknya……kesiannn ustaz…kesiannnn…

Wednesday, February 01, 2012

part of i-city..hohohoh

Jangan berputus asa

Di dalam kehidupan ini,mungkin pernah di antara kita berasa putus asa.Saya sendiri pun pernah juga berasa putus asa di mana apabila keputusan spm yang digapai tidak memuaskan.

Perasaan kecewa yang membuak-buak setelah berusaha bersungguh-sungguh.Mungkin kecewa saya tidak sama dengan kecewa orang lain.Ada kecewa tidak dapat tengok bola,ada kecewa disebabkan bergaduh dengan buah hati,ada kecewa tandas awam penuh dan sebagainya,tetapi biarlah kecewa kita kerana tidak dapat melakukan perkara yang baik.
 

Semua yang berlaku semestinya mempunyai maksud yang tersendiri.Kita merancang tetapi tuhan yang menentukan.Sebagaimana yang kita tahu sebaik-baik perancangan adalah perancang ALLAH S.W.T dan sebagai seorang yang beragama Islam janganlah kita berputus asa sebagaimana Allah berfirman:


Ibrahim berkata, 'Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Rabb-Nya, kecuali orang-orang yang sesat'." (Al-Hijr: 56).
Allah SWT berfirman, "Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." (Yusuf: 87).

Maka di sini,kita dapat lihat bersifat berputus asa adalah satu sifat yang tidak baik.Maka dapat kita simpulkan,jauhi diri kita dari sifat berrputus asa.

Bunga raya

Saturday, January 21, 2012

nikmat paling besar

Apabila kita mengetahui bahawasanya Allah s.w.t telah mengharamkan syurga bagi mereka yang kufur terhadapnya.Maka dari itu kita tahu bahawa sebesar-besar nikmat ialah nikmat Islam.

Nikmat yang paling besar adalah Islam.Dan apabila Allah menginginkan bagi hambanya kebaikan maka dia dimatikan dalam beragama Islam.Dan nabi pernah berdoa “wahai yang menetapkan hati-hati,tetapkan hatiku di atas agamamu’.

Dan Nabi s.a.w telahpun memberitahu bahawa antara tanda-tanda fitnah akhir zaman ialah orang yang malamnya muslim dan paginya kafir atau paginya kafir, dan petangnya dia beriman.

Dan hari ini kita lihat disekeliling kita berbagai perkara yang disebarkan yang berbentuk syubhat(penipuan dan perkara yang meragukan) dan yang berbentuk syahwat yang menbangkitkan nafsu.

Tiada syak lagi bahawa ini semua dapat menyebabkan seseorang itu berpaling dari agamanya.Tetapi Allah yang maha tinggi apabila mencintai seseorang hamba maka akan diwafatkan dia di dalam Islam dan setiap perkara yang ditarik dari kita pasti akan  ada gantinya dari Allah kecuali agama maka tiada gantinya.
Dan apabila Allah mencintai maka dia akan menetapkan kematian di dalam Islam.Supaya kita mati di dalam Islam.Jadikanlah hati kita gembira tatkala kita menyembah Allah.

Sebahagian orang apabila melakukan sesuatu perkara yang mubah atau makruh  seperti menghadiri sesuatu pertandingan atau majlis keramaian dia merasa gembira kerana menghadirinya.Kita tidak ingin membicarakan tentang perihal sesuatu golongan tetapi kita ingin mengambil faedah dari kegembiraan ini.

Bagaimana kita tahu bahawa kita tetap di atas Islam ialah apabila engkau merasa gembira tatkala engkau mentaati Allah.Jangan dilakukan sesuatu ibadat itu semata-mata untuk menyelesaikannya tetapi lakukan sesuatu ketaatan untuk mendekatkan diri kepada Allah.

Tidak dimudaratkan oleh kemaksiatanmu,tetapi engkaulah yang binasa apabila engkau melakukan maksiat dan mati di dalam keadaan Islam dalam apa jua keadaan jauh lebih baik berbanding mati di dalam kekufuran sebagaimana disebutkan di dalam doa para solehin ‘ya Allah sesungguhnya aku mencintaimu walaupun bermaksiat kepdamu’dan seorang sahabat yang mulia Amru ibn al-Ash tatkala hamper waktu kewafatannya berkata;’ya Allah,aku bukanlah seorang yang lepas dari dosa maka aku memohon pengampunan dan bukanlah aku orang yang kuat dalam beribadah maka aku memohon pertolongan dan tiada bantuan dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah’

Apabila Allah telah menetapkan bagimu untuk solat subuh berjemaah setelah engkau keluar dari masjid.Hadirkanlah perasaan gembira bahawasanya Allah dengan rahmatnya telah menbangunkanmu dari tempat tidurmu dan menyebabkan engkau berdiri di hadapannya dan membawa engkau bergerak menuju rumahnya(masjid).

Inilah yang kita harapkan mereka apabila Allah inginkan kebaikan untuk mereka,mereka ditetapkan dan dimatikan di atasa agama dan tiada kegembiraan yang lebih besar bagi seorang hamba selain kegembiraannya terhadap Islam dan sebagaimana semua telah tahu seseorang hamba itu mestilah bersyukur kepada Allah kerana menjadikannya seorang muslim kita semua dengan rahmat Allah dilahirkan muslim.Yakni Allah member kita Islam tanpa kita memintanya maka semoga Allah mengurniakan kepada kita syurga tatkali kita memintanya.

kaki siapa ini?