Monday, December 23, 2013

Si kura-kura

Assalammualaikum...

Pernah ke tidak pembaca semua mendengar cerita tentang si kura-kura dengan si arnab
cerita yang mudah untuk difahami
tetapi penuh ibrah(pengajaran) di dalam cerita tersebut

apa yang aku hendak sembang bukan cerita tentang si kura-kura dengan  si arnab
tetapi kura-kura yang abang aku jumpa
kura-kura tersebut dijumpai ketika abang aku pulang dari kerja
hampir-hampir dilenyek kereta ketika itu
abang aku datang menyelamatkannya(hahaha)

nama kura-kura itu belum diberi
tetapi aku sebagai adik kepada abang aku
mungkin ada sedikit kuasa veto untuk memberi nama pada kura-kura tersebut

ok....

nama kura-kura tersebut adalah si Kupit
apa macam
best ke tidak?
senang untuk disebut
lidah pun tidak terbelit-belit
hahahaha

kalau engkau orang  perasan
kura-kura ini mempunyai kulit luar yang keras(kulit ke?)
aku pun tidak tahu kulit ke apa
kalau aku..
aku panggil tempurung kura-kura
betul ke tidak itu tak pastilah
itu istilah yang digunakan oleh aku adalah tempurung kura-kura

tetapi bila aku google info tentang kura-kura
badan yang keras itu dikenali sebagai kerangka
istilahnya adalah kerangka bukan tempurung k (malu sekejab)

apabila difikirkan semula
ada fungsinya kerangka tersebut
seperti yang kita tahu kura-kura ini bukanlah haiwan yang pantas
untuk melarikan diri dari musuh
maka disini kita dapat melihat yang kerangka tersebut mempunyai fungsi yang sangat hebat
sebagai pelindung untuk kura-kura
bila ada musuh yang menyerang atau mengganggu
kura-kura tersebut akan memasukkan dirinya ke dalam kerangka tersebut
ini adalah kelebihan yang ada pada kura-kura

setiap makhluk yang diciptakan Allah s.w.t mempunyai kelebihan masing-masing
mana mungkin ia diciptakan dengan sia-sia
termasuklah kesemua alam semester

seperti mana yang disebut di dalam Al-Quran:

A190

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;

A191
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.

 [Ali ‘Imran/3:190-191]


seperti biasa aku nak tunjukkan sedikit gambar si kupit dan juga video si kupit :





itu dia gambarnya

dan videonya



kkbye...

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan pesanan