Sunday, October 09, 2011

maksiat umpama dadah!

Apa yang anda faham tentang maksud maksiat? Kita sering mengata orang ini buat maksiat, orang itu menggalakkan maksiat, tetapi adakah kita tahu apa maksud maksiat itu sendiri? Mengikut wikipedia, maksiat itu bererti melakukan perkara yang dilarang, tercela dalam syariat Islam yang mana pelakunya akan mendapat dosa dengan apa yang dilakukan.

Manusia sering lupa, dosa maksiat boleh menyebabkan kita melakukan dosa yang lain. Seharusnya, kita hendaklah bertaubat dengan segera jika kita sedar akan keterlanjuran diri kita yang melakukan maksiat. Mohonlah keampunan daripada Allah SWT yang Maha Besar, yang sentiasa membuka pintu taubat untuk hamba-hambaNya.

Maksiat ini umpama dadah. Jika kita tidak merawat maksiat, ia akan membuka satu lagi lorong kemaksiatan.

Maksiat akan menghalang seseorang itu dari menerima hidayah dari Allah SWT. Pelaku maksiat akan merasa tidak aman dan tenteram di sepanjang kehidupannya. Hati pelaku maksiat sentiasa dalam keadaan gelisah, seiring dengan dosa-dosa yang dilakukan.

Jadi, marilah sama-sama kita hindari diri kita dari melakukan maksiat. Kuatkan iman kita, tingkat amal ibadat kita kepada Allah SWT. Semoga kita sentiasa berada dalam kalangan orang-orang yang beriman.

InsyaAllah..

maksiat yang best

p/s: kalau nak elak perkara maksiat, perlu jauhi perkara yang mengundang maksiat..

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan pesanan