Thursday, September 29, 2011

best ke menipu?



Kalau kita lihat gelagat manusia sekarang, kita dapat lihat banyak antara mereka yang selalu berkata dusta. Untuk apa manusia itu berkata dusta? Apakah menipu itu mendatangkan kebaikan? Apakah menipu itu satu lumrah? Apakah menipu itu untuk mendatangkan kebahagiaan? Atau sebaliknya...?

Bagi pendapat aku, kita sebagai manusia yang duduk di muka bumi ini, jauhilah dari sifat menipu. Sifat menipu ini adalah salah satu sifat yang tercela yang sangat-sangat buruk untuk kita ikuti. Kalau kita lihat semula hadis, sifat menipu juga tergolong diantara sifat-sifat munafik. Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya:
“Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya . (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang basah )“
Konklusinya, sama-samalah kita berusaha untuk menjauhi sifat berdusta ini agar kita tidak tergolong dalam orang-orang yang munafik.

1 comment:

  1. It's nearly impossible to find experienced people for this topic, but you sound like you know what you're talking
    about! Thanks

    Visit my webpage - Raspberry Ketones

    ReplyDelete

Tinggalkan pesanan