Saturday, August 28, 2010

intro : jalan lurus

















Assalammualaikum,
Alhamdulillah terdetik dalam diri aku ni untuk menulis cebisan kehidupan, pengalaman, idea, konspirasi, kisah-kisah tauladan, kisah-kisah sengal dan apa jua cerita yang berkaitan dengan kehidupan di dunia mahupun kehidupan akhirat yang lebih kekal abadi. Aku manusia biasa yang selalu membuat kesalahan sedar mahupun tidak. Yang baik datangnya daripada Allah, dan yang buruk datang dari aku yang lemah ini.

Sesungguh solatku, ibadatku, hidupku, matiku hanya untuk Allah. Tujuan hidup aku hanyalah satu iaitu beribadat kepada Allah. Sesungguhnya kehidupan ini juga adalah satu ibadat, tidur juga adalah satu ibadat, makan juga adalah satu ibadat, dan yang paling penting sekali kita melaksanakan perintah Allah iaitu melaksanakan rukun Islam:

  1. Mengucap dua kalimah syahadah
  2. Solat lima waktu sehari semalam
  3. Mengeluarkan zakat
  4. Berpuasa di bulan Ramadhan
  5. Mengerjakan haji di baitullah
Selain itu kita juga perlulah mempercayai rukun iman. Seperti yang kita tahu para ulama menetapkan umat Islam mestilah mempercayai 6 rukun iman ini:

  1. Beriman kepada Allah
  2. Beriman kepada malaikat
  3. Beriman dengan kitab-kitab suci
  4. Beriman kepada para rasul
  5. Beriman kepada hari akhirat
  6. Beriman kepada Qada' dan Qadar
Sesungguhnya kehidupan di dunia ini tidak kekal abadi dan kehidupan akhirat jugalah yang dicari. Aku harap aku dapat meneruskan kehidupan aku sebagai seorang muslim yang sejati. Insyaallah.

Allah tidak melihat kepada paras rupa kamu, tetapi Allah melihat kepada hati dan amalan kamu. Semoga kita sentiasa mendapat rahmat dan hidayah daripada Allah.

1 comment:

  1. Aw, this was an incredibly good post. Taking a few minutes and actual effort to produce a top notch article… but what can
    I say… I procrastinate a lot and never seem to get nearly anything done.



    Feel free to surf to my website; Raspberry Ketones

    ReplyDelete

Tinggalkan pesanan